ترفندهای ساده و کاربردی رنگ کردن دیوار‌ها

By آذر 5, 1398مرداد 11ام, 1400وبلاگ

با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر بنمایید.

ترفندهایی برای رنگ آمیزی منزل

رنگ آمیزی یکی از کم هزینه‌ترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون یا زیباسازی منزل،  محیط کار یا حتی فضای شهری و خیابان‌ها است. در سال‌های اخیر و با معرفی ترفند‌های ساده برای رنگ آمیزی منزل، افراد مشتاقند تا خودشان دست به کار شده و اتاق یا منزل خود را رنگ آمیزی کنند. در این مطلب قصد داریم ترفندهای ساده و کاربردی رنگ کردن دیوار‌ها را توضیح دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مقدمات و آماده سازی دیوارها برای رنگ آمیزی

قبل از شروع نقاشی دیوارها، نیاز است تا مقدمات کار را انجام دهید.

  1. قبل از کاری اثاثیه اتاقی که قصد رنگ کردنش را دارید، خارج کنید یا همه را وسط اتاق جمع کرد و با پوشش مناسب بپوشانید. برای این کار از پارچه استفاده نکنید، چون رنگ به پارچه نفوذ می‌کند. بهترین گزینه برای پوشش لوازم، پلاستیک است.
  2. کار دیگری که باید انجام دهید، پوشاندن قسمت‌هایی از اتاق است که قصد رنگ کردن آن را ندارید. برای مثال کمد دیواری، پریز، چهارچوب در و پنجره‌ها و بطور کلی هر بخشی که دوست ندارید رنگی شود را به خوبی با کاغذ باطله، پلاستیک یا چسب کاغذی بپوشانید و مطمعن شوید که رنگ نفوذ نخواهد کرد.
  3. زیر سازی دیوار‌ها: در اکثر مواقع اتاق یا دیوارهایی که قصد رنگ کردن آن را داریم، کاغذ دیواری، رنگ یا گچ کاری دارند، قبل از رنگ کردن دیوار حتما باید کاغذ دیواری‌‌ها را بکنید یا اگر فرو رفتگی یا برجستگی در اثر میخ زدن یا چسباندن چیزی وجود دارد، رفع کنید. برای اینکار از گچ و سمباده استفاده کنید. محل هایی که فرو رفته هستند را با گچ پر کنید و سپس سمباده بزنید. گاهی ممکن است برای تمیز کردن دیوار مجبور شود آن را بخراشید، در این صورت نیز حتما از گچ و سمباده برای مسطح کردن دیوار استفاده کنید. پس از این کار، آستر کشی با مقداری رنگ کمک می،کند تا سطح کار برای رنگ آمیزی آماده شود. یادتان باشد که بعد از آستر کشی نیز حتما سمباده بکشید تا سطح کاملا صاف شود.

بعد از انجام مراحل بالا دیوار آماده رنگ آمیزی است. اما با چه رنگی باید دیوار را رنگ کنیم؟

انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ را از دو منظر می‌توان بررسی کرد: یکی انتخاب جنس و نوع رنگ و  دیگری انتخاب ترکیب رنگ مناسب محیط

انتخاب جنس و نوع رنگ

رنگ‌های ساختمانی در چندین نوع مختلف تولید می‌شوند که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

رنگ روغن: این نوع رنگ‌ها که در سه مدل براق، مات و نیمه مات تولید می‌شوند، دوام بالایی دارند. اما بهتر است نوع براق آن برای رنگ کردن سطوح کاملا صاف استفاده شود، چرا که پستی بلندی‌های سطح؛ به دلیل براقیت این رنگ، به خوبی دیده خواهند شد. رنگ روغن، بوی تندی دارد و دیر خشک می‌شود. این رنگ برای محیط‌هایی که نیاز به شستشو دارند بسیار مناسب است.

رنگ اکریلیک: این رنگ نیز در سه نوع مات، نیمه مات و براق تولید می‌شود. ویژگی اصلی این رنگ‌ها خشک شدن سریع، حلالیت در آب و بدون بو بودن است. این رنگ‌ها با اینکه برای رقیق شدن با آب مخلوط می‌شوند، اما بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن قابل شستشو هستند.

رنگ پلاستیکی: ابن رنگ‌ها مات هستند و سریع خشک می‌شوند‌. اگر در رنگ کردن مبتدی هستید، این رنگ مناسب‌ترین گزینه است. البته رنگ‌ پلاستیکی دوام رنگ روغن یا اکریلیک را ندارد و قابل شستشو نیست و در برابر نفوذ آب مقاومتی ندارد.

رنگ مولتی کالر: این رنگ‌ها، مکانیزم ساخت بسیار ویژه ای دارند که بعد از رنگ آمیزی چند رنگ دیده می‌شوند. بوی کم، دوام بالا و قابلیت شستشو از ویژگی‌های رنگ‌های مولتی کالر است.

رنگ بلکا: این رنگ‌ها چون از الیاف سلولزی ساخته می‌شوند. پس از خشک شدن، مانند کاغذ دیواری دیده می‌شوند. بلکا قابل شستشو و مقاوم است و در صورت خراشیدگی به راحتی می‌توان آن را تعمیر کرد. این رنگ‌ها تنها گزینه‌ای هستند که بدون زیر سازی قابل اجرا هستند. اما بهتر است حین رنگ آمیزی با تمامی رنگ‌ها، حتما زیر سازی انجام دهید تا نتیجه کار خوب از آب در آید.
نکته مهم در خرید و تهیه رنگ مورد نظر دیوار‌ها، مقدار آن است. دقت کنید که اگر از رنگ ترکیبی برای رنگ آمیزی استفاده می‌کنید، فرمول رنگ را با دقت بسازید، اما از آنجایی که در اکثر مواقع بار دوم ترکیب رنگ با اولی متفاوت است. بهتر است که مقدار کافی از ترکیب را درست کرده و همه دیوارها را یکباره رنگ کنید.

 

ترفندهایی برای رنگ آمیزی منزل

نحوه ترکیب رنگ‌ها

یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های رنگ آمیزی منزل یا هر محیطی، انتخاب رنگ مناسب و متناسب با دکوراسیون، کاربری و متراژ محیط است. در ادامه چند نکته مهم برای انتخاب و ترکیب رنگ می‌آوریم تا انتخاب درستی داشته باشید.
استفاده از رنگ‌های خنثی: اول از همه باید بدانید که اگر اثاث منزلتان رنگی هستند، بهتر است برای رنگ آمیزی دیوار و سقف از رنگ‌های خنثی مانند: کرم، طوسی، سفید و .. استفاده کنید. البته اگر دوست دارید سبک خاصی مانند ممفیس را تجربه کنید، می‌توانید از رنگ‌های دیگر هم بهره ببرید.

استفاده از رنگ‌های مکمل: اگر با چرخه رنگ آشنایی داشته باشید، برای ترکیب کردن رنگ‌های مکمل، کافی است رنگ‌هایی که روی یک قطر قرار دارند را باهم استفاده کنید. برای مثال زرد و بنفش، آبی و نارنجی و… این ترکیب رنگ‌ها لزوما به این مفهوم نیست که از رنگ جیغ و خالص استفاده کنید، می‌توانید تناژهای مختلف این رنگ‌ها را باهم ترکیب کنید. ترکیب رنگ‌های مکمل به همراه رنگ‌های خنثی یکی از دلنشین ترین ترکیب رنگ‌ها برای رنگ آمیزی منزل است.

استفاده از طیف متضاد: رنگ‌ها با ویژگی‌های زیادی دسته بندی می‌شوند که یکی از آنها سرد و گرم بودن است. شما می‌توانید برای رنگ آمیزی منزل، از ترکیب رنگ‌های سرد و گرم استفاده کنید، برای مثال اگر رنگ اثاث اصلی منزل مانند مبل، فرش و پرده سرد است، کمی رنگ گرم به گزینه‌های رنگ آمیزیتان اضافه کنید تا فضا از نظر رنگی متعادل شود.

رنگ‌های هم خانواده: هم خانواده هر رنگ، رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ کنار آن رنگ قرار دارند‌. برای مثال: ارغوانی، بنفش، سرمه‌ای و آبی رنگ‌های هم خانواده هستند. برای ترکیب رنگ منزل و رنگ آمیزی دیوار‌ها، می‌توانید از رنگ‌های هم خانواده اثاث منزل در ترکیب با رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

توجه به تاثیر روانی رنگ‌ها: یکی از مهم‌ترین نکات در رنگ آمیزی منزل و اتاق، انتخاب رنگ مناسب با فضای محیط و روحیه افراد است. هر رنگی تاثیر روانی خاصی دارد. برای مثال نارنجی و قرمز رنگ‌های به شدت نشاط آوری هستند که استفاده آنها در اتاق خواب توصیه نمی‌شود. یا استفاده از ترکیب برخی رنگ‌ها برای فضای پذیرایی مناسب نیست. برای مثال ترکیب زرد با مشکی دلهره آور است. پس بهتر است از این ترکیب در پذیرایی استفاده نشود.

توجه به تاثیر روانی رنگ‌ها به شما کمک میکند تا با انتخاب درست رنگ پایه، رنگ‌های مناسب برای ترکیب شدن با آن را انتخاب کنید.

 

ترفندهایی برای رنگ آمیزی منزل

  بیشتر بخوانید:اجرای پارکت و کفپوش

انتخاب فرچه و غلطک مناسب رنگ آمیزی

بعد از آماده سازی، انتخاب نوع رنگ و ترکیب مورد نظر نوبت به رنگ آمیزی می‌رسد. شما برای رنگ‌ کردن دیوار، نیاز به فرچه یا غلطک دارید. برای رنگ کردن دیوار معمولا از غلطک استفاده می‌شود. غلطک ها بلندی پزهای متفاوتی دارند اما سه اندازه معمول آنها ۱۹ ، ۱۰ و ۶.۵ میلی‌متر است.نوعی از غلطک‌ها هم وجود دارند که هیچ پرزی ندارند این غلطک‌ها برای رنگ کردن سطوح صیقلی مناسبند.
قلمو یا فرچه رنگ‌ آمیزی نیز در اندازه‌های مختلف وجود دارد. فرچه‌ها و غلطک‌هایی که پز طبیعی دارند، معمولا برای رنگ روغن و آن‌هایی که پرز مصنوعی دارند برای رنگ‌های اکریلیک و پایه آب استفاده می‌شود.
انتخاب فرچه یا غلطک بستگی زیادی به مهارت شما در رنگ آمیزی دارد‌. اما به طور کلی رنگ آمیزی با فرچه سخت‌تر است و زمان زیادی می‌گیرد. اما استفاده از غلطک‌ها در مصرف رنگ
صرفه جویی می‌شود و زمان رنگ آمیزی نیز کاهش می‌یابد. باید توجه داشته باشید که هرچه سطح ناصاف‌تر باشد باید از غلطک با پرز بلندتر استفاده کنید. البته برای سطوحی که بافت دارند، فرچه گزینه مناسب‌تری است. اما اگر دوست دارید زود کار رنگ آمیزی را تمام کنید، از غلطک‌های پرز دار استفاده کنید.
یک نوع غلطک دیگر وجود دارد که برای طرح دادن به دیوار استفاده می‌شود. در این روش شما باید ابتدا دیوار را یکدست رنگ کنید و سپس، با این غلطک‌ها طرح را روی دیوار ایجاد کنید

بهترین روش رنگ آمیزی دیوار

اینکه بهترین روش برای رنگ آمیزی دیوار کدام است، بسیار بستگی به نوع دیوار و بافت و همچنین زیرسازی دارد. اما بطور کلی بهترین روش برای رنگ کردن دیوارهای کچی یا صاف، استفاده از غلطک مناسب و رنگ کردن به شکل W است. بهتر است قبل از از رنگ آمیزی، گوشه‌ها و جاهایی که مطمعن هستید غلطک در بر نخواهد گرفت را با فرچه رنگ کنید.

رنگ آمیزی گوشه‌ها، قرنیز‌ها و درز‌ها

 

برای رنگ کردن این قسمت‌های دو روش وجود دارد.

  1. قبل از شروع رنگ آمیزی، این قسمت‌ها را با حوصله رنگ کنید و اگر رنگ متفاوتی با دیوارها دارند، پس از خشک شدن چسب زده و سپس رنگ آمیزی با غلطک را شروع کنید.
  2. روش دوم این است که پس از اتمام کار،با حوصله قرنیز‌ها را با قلمو یا فرچه رنگ کنید که اینکار کنی دشوار تر از روش اول است.
    برای رنگ کردن گوشه‌هایی که غلطک به آنها نمی‌رسد، سعی کنید بلافاصله بعد یا قبل از کشیدن غلطک با قلمو آن‌ها را رنگ کنید تا رنگ یکنواختی داشته باشید
    بطور کلی برای اینکه بتوانید رنگ یکدست و تمیزی بدست آورید، باید سرعت عملتان بالا باشد. استفاده از رنگ و ابزار با کیفیت را فراموش نکنید. اگر حجم کار رنگ آمیزیتان زیاد است یا فکر می‌کنید که بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید، با ما در ارتباط باشید.
وبسایت و اپلیکیشن کاراجابز؛ با ارایه خدمات رنگ آمیزی، کار شما را راحت کرده است. دیگر نیازی نیست که خودتان تمام کارهای تهیه رنگ و لوازم و رنگ آمیزی منزلتان را انجام دهید. بلکه کافی است با ثبت خدمت درخواستی در وبسایت یا اپلیکیشن، منتظر بمانید تا کادر مجرب کاراجابز برای ارایه خدمت در محل حاضر شوند..

 

دانلود اپلیکیشن کارا همین الان تماس بگیرید

مقاله های پربازدید سایت کارا :

تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله

| وبلاگ | No Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…

4 روش برای رفع زردی وسایل برقی سفید

| وبلاگ | 48 Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…

روش تمیز کردن رینگ ماشین

| وبلاگ | 19 Comments
به دلیل انباشته شدن گرد و غبار، جربی‌ و آلودگی‌ها تمیز کردن تک تک اجزاء خودرو از جمله تمیز کردن رینگ ماشین ضروری است. این کار علاوه بر حفظ بهداشت محیط،…

5 گیاه آپارتمانی مقاوم

| وبلاگ | 2 Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…