برق داشتن بدنه اجاق گاز و راهکار رفع مشکل

By خرداد 9, 1403خرداد 15ام, 1403وبلاگ

برخی مواقع ممکن است هنگام لمس اجاق گاز با برق گرفتگی مواجه شوید. برق داشتن بدنه اجاق گاز دلایل گوناگونی دارد. از جمله اینکه ممکن است سیم کشی و اتصالات داخلی دچار فرسودگی شده باشند. یا اجاق گاز در محیط نمناک و مرطوب قرار گرفته باشد. شما می توانید با اقداماتی از جمله تمیز کردن منظم اجاق گاز یا تعویض قطعات فرسوده از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

برق داشتن بدنه اجاق گاز یکی از مشکلات نسبتا رایجی است که ممکن است حین استفاده از این دستگاه با آن مواجه شوید. این مشکل به دلیل موارد گوناگونی از جمله وارد شدن آب به اجاق گاز، آب شدن یا خرابی سیم‌های داخلی و … رخ می‌دهد. برای عیب یابی اجاق گاز و رفع این ایراد بهتر است از یک تکنسین متخصص راهنمایی بگیرید.

 

چرا بدنه اجاق گاز برق دارد؟

برق دار بودن بدنه اجاق گاز در اثر عوامل مختلفی از جمله قطعات فرسوده یا آسیب دیده، اتصال نادرست سیم ارت به زمین یا تماس با آب یا مواد رسانا ایجاد شود. با این حال، با درک علل بروز این مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید خطر برق گرفتگی را کاهش دهید و به راحتی از اجاق گاز خود استفاده کنید.

در این مقاله، برخی از علل رایج برق داشتن بدنه اجاق گاز و کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید را بررسی می‌کنیم.

 

1. ایراد در سیم کشی و اتصالات داخلی

یکی از دلایل اصلی برق داشتن بدنه اجاق گاز، وجود مشکل در سیم کشی یا لخت شدن سیم‌های داخلی است. این می‌تواند شامل سیم کشی نادرست، قطع کننده مدار معیوب و اتصال نادرست سیم ارت به زمین باشد.

این مشکلات می‌تواند به دلیل نصب نامناسب، کاهش عمر مفید اجاق گاز، فرسودگی و پارگی سیم‌ها یا عوامل دیگر رخ دهد.

سیم کشی غیر استاندارد:

اگر سیم کشی اجاق گاز شما نامناسب باشد، می‌تواند خطر برق گرفتگی ایجاد کند. با گذشت زمان، سیم‌کشی ممکن است فرسوده و خورده شود. یا آسیب ببیند که می‌تواند باعث نشت جریان الکتریکی شود. و هنگام لمس اجاق گاز به شما شوک وارد کند.

عدم اتصال سیم ارت به زمین:

اگر سیم ارت اجاق گاز به درستی به زمین وصل نشده باشد. می‌تواند خطر برق گرفتگی ایجاد کند. اتصال سیم ارت به زمین به محافظت در برابر نوسانات الکتریکی کمک می‌کند. و از نشت جریان الکتریکی و برق داشتن بدنه جلوگیری می‌کند.

بارگذاری بیش از حد مدار، علت برق داشتن بدنه اجاق گاز:

اگر تعداد زیادی لوازم خانگی را به یک مدار وصل کرده‌اید، می‌تواند خطر اضافه بار را ایجاد کند.

این می‌تواند باعث قطع شدن مدار یا حتی منجر به شوک الکتریکی شود. برای جلوگیری از این امر، مهم است که اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز شما روی یک مدار اختصاصی قرار دارد.

 

 

2. قرار گرفتن اجاق گاز در محیط مرطوب و نمناک

عوامل محیطی نیز می‌توانند یکی دیگر از دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز باشند. شرایط مرطوب یا نمناک، سطح رطوبت بالا، وجود گرد و غبار و زباله و دمای بالا همگی می‌توانند خطر برق گرفتگی ایجاد کنند.

اگر اجاق گاز یا ظروف آشپزی شما خیس یا مرطوب باشد، می‌تواند خطر برق گرفتگی ایجاد کند.

آب رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است. بنابراین اگر رطوبتی روی اجاق گاز یا ظروف آشپزی وجود داشته باشد، می تواند احتمال نشت جریان الکتریکی را افزایش دهد و به شما شوک وارد کند.

دمای شدید می‌تواند خطر برق گرفتگی ایجاد کند. اگر اجاق گاز یا ظروف پخت و پز در معرض دمای بسیار گرم یا سرد قرار گیرد، می‌تواند باعث انبساط یا انقباض مواد شود که می‌تواند ترک یا آسیب دیگری ایجاد کند و خطر برق گرفتگی را افزایش دهد.

3. عرق کردن دست ها

اگر دست‌های شما عرق کرده باشد، می‌تواند خطر برق گرفتگی را نیز افزایش دهد. عرق رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است، بنابراین اگر اجاق گاز خود را با دست‌های عرق‌کرده لمس کنید، احتمال شوک را افزایش می‌دهد.

4. قرار دادن اجسام فلزی روی اجاق گاز

اجسام فلزی نیز مانند آب، رسانای الکتریسیته هستند. بنابراین ممکن است با قرار دادن این اجسام روی اجاق گاز، باعث برق دار شدن بدنه دستگاه شوید.

 

راهکارهایی برای جلوگیری و رفع برق داشتن بدنه اجاق گاز

یکی از راه های عملی و کم دردسر برای رفع وجود برق در بدنه تمامی لوازم برقی در آوردن دوشاخه از پیریز، برعکس کردن آن و اتصال مجدد است. 

برای جلوگیری از شوک الکتریکی اجاق گاز، چند اقدام پیشگیرانه وجود دارد که می‌توانید انجام دهید

  • نظافت و نگهداری منظم: تمیز کردن اجاق گاز و ظروف پخت و پز می‌تواند به کاهش خطر برق گرفتگی کمک کند. این شامل تمیز کردن هرگونه چربی، زباله یا ذرات ریز و درشت موادغذایی از روی گاز است.
  • تعویض قطعات فرسوده: اگر قسمتی از اجاق گاز فرسوده یا آسیب دیده است، مهم است که در اسرع وقت آنها را تعویض کنید. این می‌تواند شامل تعویض سیم کشی فرسوده یا سایر قطعات باشد.
  • خشک کردن اجاق گاز در صورت نفوذ آب

وبسایت و اپلیکیشن کاراجابز به شما کمک می‌کند بی‌نیاز به جستجوی مختلف و تماس‌های تلفنی متعدد، با مشخص کردن محل ، روز و ساعت، دریافت خدمات مختلف با قیمت ثابت را تجربه کنید! کاراجابز در تمام مراحل کنار شماست. قیمت خدمات همانیست که در اپلیکیشن می‌بینید و تایید می‌کنید. این قیمت ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد. خبری از انعام و درخواست مبلغ اضافه نیست و تمامی خدمات با دقت و ظرافت تمام انجام خواهد شد.

مقاله های پربازدید کاراجابز :

بررسی 6 علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی

| وبلاگ | No Comments
گاهی اوقات ممکن است به علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی عملکرد دستگاه دچار اختلال شود. و این امر قطعا مطبوع کاربران نخواهد بود. تصور روزهای گرم تیر و…

علت داغ شدن تلویزیون

| وبلاگ | No Comments
تلویزیون‌ها از جمله لوازم خانگی پرکاربرد در منازل هستند که در صورت بروز مشکل، می‌توانند دردسرآفرین باشند. یکی از این مشکلات، داغ شدن بیش از حد تلویزیون است که در…

علت زیاد شدن صدای جاروبرقی و راه حل آن

| وبلاگ | No Comments
جاروبرقی یکی از لوازم خانگی ضروری برای نظافت منزل است، اما صدای بلند آن می تواند آزاردهنده باشد. اگر جاروبرقی شما به طور ناگهانی یا به مرور زمان صدایش زیاد…

افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!

| وبلاگ | No Comments
کولر گازی، دستگاهی پرکاربرد و حساس است که اگر به درستی از آن نگهداری نشود، ممکن است عملکرد درستی نداشته باشد یا قطعات آن دچار خرابی شوند. در اینصورت باید…