اجرای پارکت و کفپوش

By فروردین 15, 1399شهریور 30ام, 1399وبلاگ

پارکت لمینت و نکات بسیار مهم در زمان خرید

  • تفاوت پارکت و لمینت چیست ؟
  • خرید آنلاین و حضوری پارکت لمینت به چه صورت می‌باشد؟
  • لوازم ضروری و غیر ضروری برای نصب پارکت لمینت چیست؟
  • درجه‌ی AC در پارکت لمینت چیست و کدام عدد برای نیاز من کافی و لازم است؟
  • ویژگی و مزایای پارکت لمینت چیست؟
  • عمر پارکت لمینت‌ها چقدر می‌باشد و چطور می توان آن را بالا برد ؟
  • پارکت لمینت را در چه مکان هایی می‌توان نصب کرد؟
با توجه به اینکه محصول پارکت لمینت در قوانین جدید گمرک های کشور جزو کالاهای لوکس قرار گرفته و اجازه‌ی واردات آن به کشور منع شده است، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید پارکت را دارید، هرچه زود تر اقدام کنید چرا که قیمت این محصول روز به روز رو به افزایش است! این محصول یک کفپوش عالی برای فضاهای سر بسته شما می باشد که عمری طولانی خواهد داشت.
لمینت از موادی به نام HDF (high density fiberboard) که یک لایه روکش طرح چوب روی آن پرس شده است.  پارکت لمینت ها به دلیل فرآیند ساخت با کیفیت و طرح های زیبا دارای علاقمندان زیادی می باشند.
  • تفاوت پارکت و لمینت چیست ؟

نکته‌ای که باید در زمان انتخاب و  خرید پارکت لمینت به آن توجه کرد تفاوت لمینت و پارکت است. علیرغم تشابه ظاهری بسیار بالا، پارکت و لمینت از لحاظ جنس مواد اولیه و نحوه‌ی تولید تفاوت زیادی با هم دارند. در واقع پارکت کاملا از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شود و دارای طرح های متفاوت است ( چون کلیت و اصل جنس چوب طبیعی درختان است. )  در حالی‌که لمینت با استفاده از مواد اولیه‌ی مصنوعی تولید می‌شود که جنس اصلی آن ها از چوب است. این تفاوت جنس در مواد اولیه‌ی بکار رفته در این دو نوع کفپوش باعثِ وجود مزایا و معایبی در هر یک از این دو نوع کفپوش شده است. نکته بسیار مهم این است که در ایران اصطلاحا به لمینت کف ، پارکت لمینت می گویند.

برای ثبت سفارش اجرای پارکت و کفپوش  در اپلیکیشن کارا روی این لینک کلیک کنید.

لمس کردن چوب در زیر پا و قدم زدن روی کفپوشی از جنس چوب ظریف و طبیعی، همیشه خوشایند و دلچسب است. ذات ما از طبیعت است و از آنجا که چوب به طور مستقیم از دل طبیعت و جنگل ها استخراج می‌شود، وقتی به عنوان تزئیان فضای زندگی بکار می‌رود حسی از آرامش ، لذت و گرمی را در ناخودآگاه انسان بیدار می‌کند. اما استفاده از چوب طبیعی به عنوان پارکت چوبی مشکلاتی را نیز به همراه دارد. برای نمونه، از معایب پارکت چوبی می‌توان به حساسیت بالا نسبت به رطوبت اشاره کرد. تورم و باد کردن پارکت در معرض رطوبت، دشواری نظافت پارکت چوبی و گران تر بودن پارکت چوبی نسبت به لمینت نام برد. مهمترین ایراد پارکت برداشت بی‌رویه‌ی چوب از جنگل ها و آسیبی است که به زمین وارد می‌کند. این آسیب زدن مستقیم به طبیعت شاید برای افراد خوشایند نباشد و حس بدی را به آنها منتقل کند. در طرف مقابل  لمینت در حالی‌که زیبایی و ظرافت چوب را داراست، مشکلات فوق را ندارد.

لوازم جانبی ضروری و غیر ضروری برای نصب پارکت لمینت

برای نصب و خرید پارکت لمینت شما به مقداری لوازم جانبی‌ ضروری احتیاج دارید که در این صنف اصطلاحاً به آن‌ها ابزار گفته می‌شود. این ابزار به صورت جداگانه به فروش می رسد و شما می توانید از بین ابزار ها فقط موارد ضروری را تهیه نمایید.لوازم ضروری برای نصب پارکت لمینت: مهم ترین ابزار برای نصب پارکت لمینت، زیر لایه یا فوم است. فوم از تولید صدای اضافی هنگام قدم برداشتن روی پارکت جلوگیری می‌کند. بنابراین خرید فوم، همزمان با سفارش پارکت لمینت الزامیست.
فوم زیر پارکت لمینت
در جدول زیر ابزارهای نصب پارکت لمینت را به شما توضیح داده ایم و می گوییم که کدام ضروری و کدام غیر ضروری است.
ابزار استفاده
فوم (ضروری) فوم به‌ دو صورت ساده و سایلنت وجود دارد که پیشنهاد ما استفاده از فوم سایلنت است. فوم های سایلنت قابلیت بیشتری در کم کردن صدا دارند. همچنین در ضخامت‌های ۱٫۵-۲ میل موجود است. برای منازلی که سیستم گرمایش از کف دارند از فوم فویل دار استفاده می‌شود. همچنین امکان استفاده از یک‌لایه پلاستیک زیر فوم نیز وجود دارد این لایه برای حفاظت پارکت لمینت در برابر رطوبت می باشد.
قرنیز (غیر ضروری) قرنیز فاصله بین کفپوش و دیوار را پوشش می‌دهد. قرنیزها در اندازه‌های ۷-۹-۱۱ و ۱۵ سانتیمتر وجود دارد که معمولاً از ۷ و ۹ سانت استفاده می‌شود. همچنین ضخامت قرنیزها ۸ و ۱۶ میلی‌متر است. قرنیزها از جنس پی‌وی‌سی و ام دی اف تولید می‌شوند. قرنیز ها برای نصب ضروری نیستند ولی به زیبا و شیک شدن پارکت لمینت کمک فراوانی می کنند.
اسکوتی (غیر ضروری) در مکان‌هایی که قرنیز سنگی وجود دارد از اسکوتی استفاده می‌شود که هم فاصله بین کفپوش و دیوار پوشش داده شود و هم از نمای قرنیز استفاده شود. اسکوتی نیز همانند قرنیز از جنس پی وی سی و ام دی اف تولید می‌شود. این مورد هم کمک زیادی به زیبایی می کند.
میانه (غیر ضروری) برای پوشش فاصله بین در اتاق‌ها از میانه استفاده می‌شود. میانه از ام دی اف تولید می‌شود این ابزار در چارچوب در نصب می گردد..
روکوب (غیر ضروری) روکوب یا خط کش در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و برای پوشش اختلاف سطح جاهایی مانند آشپزخانه و پذیرایی استفاده می‌شود. جنس روکوب نیز از ام دی اف است. این ابزار بیشتر جنبه تزیینی دارد.
گرده (غیر ضروری) برای بستن انتهای پارکت لمینت نصب‌شده از گرده استفاده می‌شود. جنس گرده نیز از ام دی اف است.
تاشو با نبشی (غیر ضروری) این ابزار برای لبه مکان‌هایی که دارای اختلاف سطح هستند استفاده می‌شوند. تاشوها نیز در اندازه‌های مختلف و از ام دی اف ساخته می‌شوند. این ابزار علاوه بر زیبایی به افزایش طول عمر لمینت نیز کمک می کند.
لب پله (غیر ضروری) این ابزار همان‌طور که از نام آن مشخص است برای لب پله‌ها استفاده می‌شود. برای بالا بردن طول عمر پارکت لمینت استفاده از این ابزار در پله ها توصیه می گردد.

طول عمر پارکت لمینت چقدر است ؟

رده‌های چوبی با گذشت زمان، به نور خورشید واکنش نشان می‌دهند و کمی زرد می‌شوند. این مورد در مورد برای پارکت لمینت‌ها صادق نبوده و به گذشت زمان هیچ واکنشی نسبت به نور خورشیدنشان نمی دهند. این اتفاق سبب می شود تا لمینت های کف تا سالیان سال سالم بمانند. فرسودگی پارکت لمینت به 3 عامل بستگی دارد که در زیر توضیح داده‌شده است:رطوبت و دما
پارکت لمینت‌ها برای محیط‌های بسته کاملاً مناسب می‌باشند. هسته‌ی لمینت‌ها کمی کمتر از چوب‌های خام به نم و رطوبت واکنش می‌دهد، اما نصب لمینت در مکان‌هایی مانند حمام و رختشوی‌خانه که رطوبت و نم در آن وجود دارد توصیه نمی‌شود و سبب خرابی آن ها می شود. دمای محیط برای استفاده از پارکت لمینت بین 15 تا 30 مناسب است.
استهلاک
گاهی اوقات شما وارد ‌خانه‌ی شخصی می‌شوید و از اینکه می‌فهمید که کفپوش را اخیراً نصب‌کرده‌اند خوشحال می‌شوید. اگر می‌خواهید که کفپوش‌تان برای سالیان سال مثل روز اول نو بماند و این خوشحالی با آن ادامه یابد، قدری بیشتر هزینه نموده و بالاترین درجه‌ی سایش (AC) را بخرید. برای آشنای با درجه AC ادامه مطلب را بخوانید.

درجه‌ی AC در پارکت لمینت چیست و کدام درجه برای من مناسب است؟

یکی از مهمترین پارامترهای که در انتخاب پارکت لمینت تاثیر گذار می باشد و شما نیز هنگام انتخاب باید آن را در نظر بگیرید، درجه‌ی مقاومت سایشی یا درجه‌ی AC است.
کلمه‌ی AC برگرفته از عبارت Abrasion Class به معنی مقاومت سایشی (خراش) است. پارکت لمینت‌ها بر اساس مقاومت سایشی خود به ۵ دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند. طبیعتاً هرچه درجه‌ی AC لمینت بالاتر باشد، مقاومت آن در مقابل سایش و خراشیدگی افزایش یافته و بالطبع قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. بهتر است بر اساس نیاز خود لمینت مناسب را انتخاب نمایید.
AC1:  اولین درجه‌ی مقاومت سایشی است که لمینت های ساخته شده با این فناوری قدیمی و منسوخ‌شده اند.
AC2 : این درجه نیز همانند در جه اول قدیمی است و مدتهاست محصولی با این درجه کیفی تولید نمی‌شود.
AC3:  این درجه مرسوم‌ترین درجه مقاومت سایشی است که برای استفاده‌های عمومی مانند اتاق‌های پرتردد، اتاق‌های هتل و حتی برای استفاده از مکان‌های تجاری کم تردد مانند دفاتر کاری استفاده می‌شود.
AC4 : این درجه برای مکان‌های تجاری و پرتردد مانند مغازه‌ها، دفتر‌ها، کافه‌ها و بوتیک‌ها ساخته‌شده و بسیار مقاوم است. البته هرکس می‌تواند در منازل نیز از این درجه مقاومت سایشی استفاده کند.
AC5: آخرین درجه‌ی مقاومت سایشی پارکت لمینت است که برای شلوغ‌ترین مکان‌های تجاری مانند فروشگاه‌های بزرگ و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

ویژگی و مزایای محصول پارکت لمینت

در ابتدای این مطلب گفتیم دلایل و مزایای زیادی برای استفاده از کفپوش‌لمینت به جای پارکت چوبی وجود دارد. پارکت چوبی علاقمندان بسیار زیادی دارد و افراد بسیار از این کفپوش استقبال کرده اند. اما با آمدن لمینت و حذف معضلات پارکت ، افراد به این نوع از کفپوش نیز علاقمند گردیدند. عوض شدن این مشکلات با مزایای این محصول یک امتیاز مثبت ویژه محسوب می گردد
.
نصب پارکت لمینت
برای ثبت سفارش اجرای پارکت و کفپوش  در اپلیکیشن کارا روی این لینک کلیک کنید.
در اینجا برخی از دلایل خرید و استفاده از لمینت را برمی‌شمریم:
1-بر خلاف پارکت چوبی، پارکت لمینت ها به کف ساختمان چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی به نام کلیک لمینت که در کناره‌های کفپوش تعبیه شده‌اند، به صورت نر و ماده به یکدیگر قفل می‌شوند. این متد باعث می‌گردد که کل کفپوشی که روی سطح بکار رفته مانند یک ساختار یکپارچه عمل کرده و بسیار محکم‌تر از پارکت چوبی سر جای خود ثابت شوند و مشکلات لق شدن پارکت چوبی را نداشته باشد.. این در حالی‌ست که هر قطعه از پارکت جداگانه چسبانده شده و ممکن است قطعاتی از آن در اثر رفت و آمد کف جدا شوند.
۲- مزیت دیگر عدم استفاده از چسب، سالم ماندن کف است. اگر سعی کرده باشید پارکت‌های چسبانده شده روی کف را بردارید متوجه منظور ما خواهید شد. تقریبا بعد از کندن پارکت مجبور به کفسازی کامل کف خواهید شد.
۳- سرعت نصب و اجرای لمینت بسیار بالاتر است زیرا با سیستم کلیک سرعت بسیار بالاتر از چسب کاری می باشد و دقیقا بعد از اتمام نصب امکان بهره برداری از کف را خواهید داشت.
۴- قبل از نصب پارکت لمینت، یک فوم مخصوص در زیر کار پهن می شود، این کار باعث می‌شود که پس از اجرای کامل، ترکیب فوم و پارکت لمینت مانند عایق حرارتی، برودتی و صوتی عمل کرده و از تبادل گرما و صدا با طبقه‌ی زیرین جلوگیری می‌کند.
۵- لمینیت در مقابل آب بسیار مقاوم‌تر از پارکت های چوبی است و این امر موجب می شود تورم و باد کردگی های در لمینت اتفاق نیافتد.
6- لمینت ها دارای طرح های متنوع و بسیار جذابی هستند . تقریبا هر سلیقه ای می تواند طرح مورد علاقه خود را در این محصول بیابد.
7- لایه بالایی لمینت در برابر خراشیدگی حاصل از برخورد اجسام تیز بسیار مقاوم‌تر از پارکت چوبی است. تراش و خط و خش های روی پارکت به ندرت روی لمینت اتفاق می افتد.
8-  لمینت برعکس پارکت چوبی، پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد .
9- با وجود تمام مزایای فوق بسیار مقرون به صرفه تر از پارکت چوبی و حتی سایر مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک است.
۱0- قطعا تا الان متوجه شده اید که کفپوش‌ها عمر مفید بسیار طولانی‌تری نسبت به پارکت چوبی دارد.
۱1- پارکت لمینت ها قابلیت جابجایی نیز دارند! شما می‌توانید لمینت را از کف یک محل برداشته و در محل دیگر نصب نماید.
12 – لمینت ها حس خوب و لذت بخشی را به شما القا می کنند و باعث ایجاد محیطی گرم و دلنشین می شوند.