نحوه درزگیری در و پنجره

By دی 14, 1398تیر 29ام, 1400وبلاگ

با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر بنمایید.

درزگیری در و پنجره

درزگیری در و پنجره

 

با سردتر شدن هوا و وزش باد و ایجاد گرد و غبار و همچنین گران شدن قبوض ماهیانه ،نیاز به درزگیری پنجره ها در خانه زیاد می شود. پیدا کردن درز و راه های فرار هوا و ورود گرد و خاک به خانه، اولین گام در این راه است.تنظیم دمای محیط داخل خانه و جلوگیری از ورود آلودگی‌های صوتی محیط خارج، از مسائلی است که همیشه مورد بحث قرار گرفته است.
اغلب افراد در فصل‌های مختلف زمستان و تابستان به این موضوعات فکر می‌کنند و به دنبال راهی برای حل این مشکل هستند.یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از درب و پنجره های دوجداره در صنعت ساختمان‌سازی، عایق‌بندی و امکان درزگیری و در نتیجه جلوگیری از ورود صدا، سرما در فصل زمستان و گرما در فصل تابستان است.
سیستم تولید و مهندسی درب و پنجره‌های دوجداره، استفاده از پروفیل مخصوص و یراق آلات ، آب بندی‌ها، لوازم درزگیری و فریم درب و پنجره دوجداره، باعث عدم نفوذ آب و غبارهای معلق در هوا به داخل محیط می‌شود.

استفاده از درب و پنجره دو جداره و آلومینیومی یکی از مطمئن‌ترین روش‌های عایق‌بندی و کنترل هوای داخل ساختمان‌ها است. این نوع درب و پنجره‌ها به دلیل دارا بودن ساختار و متریال خاص می‌تواند تا حدود تقریبا صد درصد مانع ورود و خروج حرارت و ذرات مضر معلق در هوا شود.معمولا لاستیک‌های درزگیری که در پروفیل‌های مختلف به کار می‌روند، نقش مهمی در عایق‌بندی و درزگیری پنجره دوجداره دارد. این امر به دلیل موادی است، که در ساخت این نوع لاستیک‌ها استفاده می‌شود. نقش اصلی لاستیک‌های درزگیر، محکم کردن و جلوگیری کردن از تبادل حرارت و صدا می‌باشد.


چسبی که در اطراف درب و پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود، اهمیت بسیار بالایی دارد. درزگیری درب و پنجره های دوجداره، پس از نصب کامل آن‌ها انجام می‌شود، اما اگر با گذر زمان، باز هم مشکلی برای درب و پنجره‌های دوجداره رخ دهد، می‌توان از چسب های مخصوص درزگیری آن‌ها را عایق‌بندی کرد.

شیشه دوجداره، لاستیک درزگیر و چسب عناصر اصلی برای عایق‌بندی و درزگیری درب و پنجره دوجداره هستند و سایر قطعات نیز تکمیل‌کننده این عایق‌بندی هستند. رگلاژ پنجره دوجداره نیز در عایق‌بندی و درزگیری نقش  موثری دارند. اگر درب و پنجره‌های دوجداره به درستی رگلاژ نباشند، نمی‌توانند عایق خوبی برای هوا و صدا باشند.

درزگیری در و پنجره

برای عایق‌بندی صوتی ساختمان، ۶ روش وجود دارد. در این بخش به معرفی روش‌های مختلف برای عایق‌بندی صوتی می‌پردازیم:

1.عایق بندی با استفاده از آکوستیک کف

برای عایق کردن کف ساختمان در برابر آلودگی صوتی، می توان از مصالح جاذب صدا، همانند پد جاذب صوت، فرش و موکت، یا حتی کفپوش‌های مخصوص استفاده کرد. این مصالح نسبت به سایر مصالح، میزان جذب آلودگی صوتی بالاتری دارند. حتی انواع مختلف آن‌ها نیز میزان جذب صوتی متفاوتی دارند. مثلا موکت‌های برجسته در جذب صدا عملکرد بهتری نسبت به موکت های معمولی دارند.

2.عایق بندی صوتی به وسیله پرده ها

پرده‌ها می‌توانند مانعی برای عبور صدا و عایق‌بندی صوتی باشند. پارچه‌های سنگین مانند مخمل و پشم، اگر به عنوان پرده قرار بگیرند، می‌توانند عملکرد عایق‌بندی مناسبی داشته باشند. البته پارچه‌هایی وجود دارند که با تکنولوژی پیشرفته تولید شده‌اند و جنس آن‌ها، نوعی پلی‌استر اصلاح شده است. این پارچه‌ها قدرت جذب بالایی دارند و صدا را از خود عبور نمی‌دهند.

3.تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های دوجداره

یکی از عوامل موثر در نفوذ آلودگی‌های صوتی، مناسب نبودن درب و پنجره است. درب و پنجره ساختمان‌ها  تاثیر زیادی بر عایق شدن ساختمان نسبت به صوت، گرد و غبار و جریان هوا دارند. معمولا درب و پنجره‌های قدیمی شامل درب و پنجره‌های آهنی و بعضی پروفیل‌های آلومینیومی، عایق‌بندی مناسبی ندارند و سرو صدای زیادی را به داخل منزل منتقل می‌کنند.
برای عایق‌بندی پنجره‌های قدیمی می توان از مواد درزگیر به طور موقت استفاده کرد، اما برای گرفتن نتیجه طولانی مدت بهتر است، درب و پنجره‌های قدیمی ساختمان را با درب و پنجره‌های دوجداره جدید تعویض کنید. البته لازم نیست نگران باشید، این کار بدون تخریب امکان‌پذیر است. در صورتی که کیفیت درب و پنجره‌های دوجداره ساختمان خوب باشد، حداقل تا ۷۰ درصد از نفوذ سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌شود.

4.استفاده از درب های چوبی به عنوان عایق صدا

برخی اوقات منابع مختلف آلودگی‌های صوتی مربوط به محیط داخلی ساختمان می‌باشد. به همین منظور شاید بخواهیم، اتاق خود را از نظر صوتی عایق‌بندی کنیم. برای آکوستیک کردن اتاق‌ها، می‌توانیم از درب ورودی اتاق شروع کنیم. باید برای اتاق خود دربی انتخاب کنیم، که در هنگام بسته بودن، کاملا با چارچوب مماس شود. وجود کوچک‌ترین فاصله‌ای در بین چارچوب و درب، باعث ورود صوت به اتاق خواهد شد. همچنین با توجه به معماری داخلی ساختمان می‌توانیم از از درب دوجداره برای اتاق‌های ساختمان استفاده کنیم، تا از آلودگی‌های صوتی به داخل اتاق‌ها نفوذ نکند.

درزگیری در و پنجره

5.عایق بندی منافذ دیوار با استفاده از درزگیر

جالب است بدانید، که وقتی از منافذ مختلف هوا عبور کند، آلودگی‌های صوتی نیز از آنجا عبور خواهد کرد. پس بهتر است، با بستن یا عایق‌بندی منافذی مانند محل عبور سیم آنتن، دریچه هود، کانال‌ها و جعبه‌های تقسیم، عایق صوتی بهتری در داخل ساختمان ایجاد کنیم. برای این کار می‌توانیم از فوم، چسب و یا مواد درزگیر استفاده کنیم.

6.عایق بندی و آکوستیک کردن دیوارها

برای عایق‌بندی دیوارها می‌توان از مصالح آکوستیکی استفاده کرد. بلوک‌های آکوستیک باعث افزایش ضخامت دیوارها می‌شوند و از ورود و خروج صدا به طرز چشم‌گیری جلوگیری می‌کنند.

7.درزگیری درب و پنجره دوجداره برای سرما و گرما

از مشکلات رایج در فصل‌های گرم و سرد ورود سوز یا خروج خنکی هوا از درزهای درب و پنجره‌ها می‌باشد. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از ورود سرما در زمستان و خروج خنکای داخل در تابستان، عایق کردن و بستن درزها است.
معمولا برای گرم نگه داشتن منازل و جلوگیری از ورود سوز و سرما در زمستان و ممانعت از خروج خنکی داخل در تابستان، راهکارهای مختلفی وجود دارد. از آنجا که درب‌ها، ورودی اصلی هر ساختمانی هستند، خود به خود در هنگام باز و بسته شدن سرمای زیادی را وارد یا خارج می‌کنند و انرژی زیادی را هدر می دهند.

درزگیری پنجره‌های ساختمان

 

درزگیری در و پنجره

۱. نوار‌های لاستیکی برای تمام پنجره‌ها

شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید لاستیک‌های درزگیر کرده‌اند. این درزگیر‌های به منظور استفاده در پنجره‌ها و در‌های مختلف تولید می‌شوند و نه تنها به سادگی هر چه تمام نصب می‌شوند، بلکه جدا کردن آن‌ها نیز کار بسیار ساده ایست. از جمله دیگر ویژگی‌های این نوع درزگیر می‌توان به جنس قابل انعطاف و قیمت بسیار پایین آن‌ها اشاره کرد که درزگیری پنجره‌های ساختمان را برای همگان راحت کرده است. قبل از خرید، از جنس و اندازه در و پنجره اطلاع دقیق پیدا کنید سپس با فروشنده در خرید درزگیر مشورت کنید.

۲. درزگیری در‌های آهنی با چسب درزگیر

چسب‌های درزگیر اگرچه در اصل برای درز گیری پنجره‌ها ساخته نشده‌اند، اما عملکرد آن‌ها در مقابله با ورود گرد و غبار، سرما و نیز سر و صدا بسیار مطلوب است. این نوع چسب که برخی از آن‌ها با نام چسب آکواریوم یاد می‌کنند در برابر باد و باران بسیار مقاوم هستند. همانطور که می‌دانید درزگیری شیشه‌های آکواریوم برای جلوگیری از نفوذ آب به بیرون با همین نوع چسب انجام می‌شود و می‌توان با کمی دقت در استفاده، درزگیری پنجره‌های ساختمان را نیز به همین وسیله انجام داد. بیشترین محل استفاده از این نوع چسب‌ها در درزگیری پنجره‌های آهنی است. این نوع چسب خیلی خوب به آهن می‌چسبد و می‌توانید تمام درز‌ها و سوراخ‌های پنجره‌های آهنی را بپوشانید. نکته مهم درباره این نوع درزگیری این است که جای چسب‌ها حتماً باید تمیز باشد و هرگونه گرد و غبار و کثیفی را باید قبل از درزگیری از بین برد. همچنین می‌توانید با استفاده از پشت قاشق سطح روی چسب را صاف کنید تا از ظاهر بهتری برخوردار شود.

۳. اسپری فوم برای پنجره‌های آلومینیومی

اسپری فوم که در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای پر کردن فضا‌های خالی است. بسیاری از انواع در و پنجره‌ها به دلیل فضا‌های خالی اطرافشان عایق نیستند. پنجره‌های قدیمی و حتی پنجره‌های آلومینیومی بیشتر مواقع به همین دلیل درز دارند و اسپری فوم یکی از راه‌های مناسب برای این نوع پنجره‌هاست. می‌توانید بعد از اینکه اسپری را در محل درز تزریق کردید با استفاده از کاردک سطح روی اسپری را صاف کنید و به راحتی به آن شکل بدهید. قبل از استفاده از اسپری، چگونگی استفاده از آن را از فروشنده بپرسید.

۴. درزگیری پنجره‌های دوجداره

همانطور که خودتان می‌دانید پنجره‌های دوجداره با استفاده از تکنولوژی‌ای که در آن‌ها استفاده شده به صورت کامل عایق هستند و درزی برای گرفتن وجود ندارد. اما همین پنجره‌های دو جداره با گذر زمان ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند. پیشنهاد ما درباره این نوع پنجره این است که با افرادی که پنجره‌های دوجداره را سرویس می‌کنند تماس بگیرید و سعی کنید این کار را به متخصصین این کار بسپارید. ریگلاژ بخش‌های اصلی پنجره‌های دوجداره کار تخصصی است و نیازمند ابزار خاص و ویژه خود خواهد بود، اما چنانچه در اطراف پنجره درزی مشاهده می‌کنید می‌توانید خودتان با توجه شرایط آن محیط از چسب‌های درزگیر یا اسپری‌های فوم پر کنید و مانع نفوذ گرد و غبار، آب و سروصدا شوید.

۵. درزگیری پنجره‌های قدیمی به روشی قدیمی

یکی از مشکلات استفاده از چسب و درزگیر‌های لاستیکی برای پنجره‌های قدیمی، ناسازگاری جنس‌ها و ظاهر پنجره و درزگیر است. استفاده از این ابزار برای درزگیری پنجره‌های قدیمی که از چوب یا آهن یا … ساخته شده‌اند در بعضی موارد ظاهر ساختمان را به هم می‌ریزد. در چنین مواقعی می‌توان از نمد که خود یکی از راه‌های بسیار قدیمی برای درزگیری پنجره‌های ساختمان است استفاده کرد. نوار‌های نمد را می‌توانید از خرازی‌ها تهیه کنید. این نوع نوار‌ها در یک طرح دارای چسب هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها در پنجره‌هایی با ظاهر قدیمی استفاده کرد. نمد در درزگیری پنجره‌ها و مقابله با گرد و خاک نقش بسیار موثری دارد.

 

مقاله های پربازدید سایت کارا :

5 گیاه آپارتمانی مقاوم

| وبلاگ | No Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…

متداول ترین روش‌های تکثیر سانسوریا

| وبلاگ | 3 Comments
فواید سانسوریا گیاه سانسوریا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود که به مراقبت زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل  یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دکوراسیون داخلی منزل و یا…

کاشت سبزه عید ، تزیین و مدل سبزه عید 1403

| وبلاگ | No Comments
از گذشته‌های دور کاشت سبزه عید در بین ایرانیان مرسوم بوده است. سفره هفت سین از میراث گران‌بهای اجداد ما است، یکی از سین‌های هفت سین سبزه می‌باشد که نماد…

علت فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!

| وبلاگ | 19 Comments
اگر شما هم برای پوشاندن کف منزل خود از پارکت استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از چند سال مشاهده کنید که پارکت‌ها پف کرده و بالا آمده‌اند. علت فاصله افتادن…