علت کم شدن باد کولر ماشین چیست؟

By مرداد 19, 1403مرداد 23ام, 1403وبلاگ

کم شدن پرتاب باد کولر ماشین می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انسداد فیلترهای کابین، وجود مشکل در فن و بلوور، وجود نشتی در لوله ها و مجراها و … اشاره کرد. در این مقاله به بررسی دلایل کم شدن پرتاب باد کولر و نحوه رفع این مشکل پرداخته ایم.

علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

با نزدیک شدن فصل گرما، نیاز به استفاده از کولر ماشین برای خنک کردن فضای داخل کابین بیشتر احساس می شود. هنگامی که تصمیم می گیرید پس از مدت ها از کولر ماشین خود استفاده کنید، ممکن است متوجه کم شدن باد کولر ماشین خود شوید و برای شما این سوال پیش بیاید که علت کم شدن پرتاب باد کولر پراید یا علت کم شدن پرتاب باد کولر پژو 405، 206 و سایر ماشین ها چیست؟

اگر کولر ماشین شما کار خود را به بهترین نحو انجام نمی‌دهد، بررسی زود هنگام مشکل کولر به شما کمک خواهد کرد که هزینه‌های کمتری را متقبل شوید.

چند مورد برای کم شدن پرتاب باد کولر ماشین وجود دارد که برخی از آنها را خودتان می‌توانید برطرف کنید اما برخی از آنها نیاز به تخصص تعمیرکار دارد.

 

1. رشد قارچ و کپک در سیستم کولر ماشین

وجود رطوبت داخل کولر ماشین می‌تواند یک محیط ایده آل برای رشد و تولید قارچ و کپک باشد این امر می‌تواند با مسدود شدن پره‌ها در مبدل‌های گرمایی پشت داشبورد و همچنین ایجاد بوی ناخوشایند داخل کابین، علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین باشد.

برای رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید:

  • معمولا تمیز کردن اپراتور با استفاده از یک تمیز کننده با کیفیت، قارچ‌ها و کپک‌ها را از بین می‌برد.
  • از طرفی انجام فرایند یخ زدایی به صورت مداوم به شما کمک می‌کند، سیستم کولر خودرو را خشک نگه دارید و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

 

2. شل شدن شیلنگ ها و بست های سیستم کولر ماشین

یکی دیگر از دلایل عمده ضعیف بودن پرتاب باد کولر ماشین شل شدن شیلنگ بلوور است که در نتیجه آن هوا از اواپراتور به داخل کابین عبور نمی‌کند.

همچنین ممکن است در یکی از بست‌های سیستم کولر ماشین مشکل ایجاد شده باشد به این ترتیب مانع از عبور و پرتاب هوا به داخل کابین ماشین می‌شود.

شیلنگ‌ها و بست‌ها همیشه باید برای هرگونه پارگی، شکستگی یا انسداد بررسی و در صورت نیاز توسط تعمیرکار متخصص تعمیر یا جایگزین شوند.

 

 

3. مسدود شدن فیلتر های کابین ماشین

فیلتر هوای کابین، معمولا قبل از موتور بلوور کولر ماشین قرار دارد به عنوان یک سیستم تصفیه بین هوای بیرون و داخل کابین ماشین شما عمل می‌کند.

هرگونه دوده و گرد و غبار و ذرات ریز برای ایجاد هوای تمیز و تنفس هوای سالم، در فیلتر کابین تجمیع می‌شوند.

فیلترهای کابین ماشین دائمی نیستند و به طور معمول باید هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شوند.

4. مشکلات فن و بلوور کولر ماشین

بلور موجود سیستم تهویه هوای ماشین، هوا را از دریچه‌های برگشتی و کویل‌های اواپرتور عبور می‌دهد و سپس به داخل مجاری هوا می‌فرستد.

اگر بلوور فن در موتور یا سیستم الکتریکی دچار مشکل شود، باعث می‌شود پرتاب باد کولر کاهش پیدا کند. همچنین این مشکل می‌تواند دلیل کاهش جریان هوا در کویل‌ها، باعث کم شدن سرما و خنک کنندگی کولر ماشین شما نیز بشود.

 

 

5. وجود نشتی در لوله ها و مجراها

این مشکل ممکن است داخل خود کولر ایجاد نشود اما درون سیستم تهویه هوا رخ دهد. وجود سوراخ و شکستگی در لوله‌ها می ‌تواند باعث شود کاهش فشار هوا داخل سیستم کولر گاهی اوقات حتی به اندازه ۵۰ درصد نیز اتفاق بیفتد.

پیدا کردن نشتی و تعمیر مجراها نیاز به تخصص تکنسین‌های حرفه ای و با تجربه دارند.

 

 

چرا باد کولر ماشین کم و زیاد می شود؟

دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث کم شدن یا کم و زیاد شدن باد کولر ماشین می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنداستور کولر کثیف شده است.
  • روی اپراتور گرد و غبار جمع شده است.
  • ترموستات اتاق کثیف است.
  • بلافاصله پس از استارت، کولر ماشین را روشن کرده‌اید.
  • دریچه‌های کولر به درستی تنظیم نشده است.
  • گاهی رانندگی با دور موتور بالا علت کم و زیاد شدن باد کولر ماشین است.

 

وبسایت و اپلیکیشن کاراجابز به شما کمک می‌کند بی‌نیاز به جستجوی مختلف و تماس‌های تلفنی متعدد، با مشخص کردن محل ، روز و ساعت، دریافت خدمات مختلف با قیمت ثابت را تجربه کنید! کاراجابز در تمام مراحل کنار شماست. قیمت خدمات همانیست که در اپلیکیشن می‌بینید و تایید می‌کنید. این قیمت ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد. خبری از انعام و درخواست مبلغ اضافه نیست و تمامی خدمات با دقت و ظرافت تمام انجام خواهد شد.

مقاله های پربازدید کاراجابز :

3 نکته مهم در زمان روشن کردن کولر ماشین!

| وبلاگ | 96 Comments
اگر در سیستم موتور خودروی شما نقص فنی وجود داشته باشد، در زمان روشن کردن کولر ماشین، فشار زیادی به موتور وارد می‌شود که معمولا در این شرایط شتاب خودرو کم می‌شود…

اجزا و ساختار کولر خودرو و شرح عملکرد آن ها

| وبلاگ | 103 Comments
در این آموزش از کاراجابز، به شناخت قطعات و اجزا و ساختار کولر خودرو و شرح وظیفه هر یک از این قطعات می‌پردازیم که لازم است هر راننده‌ای آشنایی مختصری…

علت کم شدن باد کولر ماشین چیست؟

| وبلاگ | 3 Comments
کم شدن پرتاب باد کولر ماشین می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انسداد فیلترهای کابین، وجود مشکل در فن و بلوور، وجود نشتی در لوله ها…

انواع روش های شارژ کردن گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

| وبلاگ | No Comments
تقریبا بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع، از جمله کولرهای گازی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22 ،R410A ،R407A و… استفاده می‌کنند. کمبود این…

3 Comments