مهمترین عوامل خنک نکردن کولر ماشین

By خرداد 22, 1400خرداد 25ام, 1403وبلاگ
دلایل مختلف خنک نکردن کولر ماشین

کولر  یکی از  مهمترین امکانات اتومبیل​ در روزهای گرم سال است. در گذشته که بیشتر اتومبیل ها فاقد کولر بودند کمبود آن تا این حد احساس نمی‌شد. در این سال‌ها بیشتر اتومبیل ها دارای کولر هستند .بعضی از رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند استفاده از کولر باعث فشار مضاعف به موتور اتومبیل می‌شود و از کولر استفاده نمی‌کنند اما تحمل ترافیک های سنگین شهری بدون کولر در فصل تابستان بسیار دشوار است.
بخاری آدامک کولر اتومبیل در حقیقت یک کولر چند تکه جدا است. با این تفاوت که کمپرسور کولر بوسیله چرخش موتور در اتومبیل به کار می افتد.گاهی شاهد بوده ایم که کولر خودرو به اندازه کافی خنک نمی کند که دلایل گوناگونی هم می تواند داشته باشد. در ادامه به مهمترین عوامل خنک نکردن کولر خودرو اشاره می‌کنیم

علائم خراب شدن کمپرسور کولر گازی

تولید سر و صدای زیاد.1

شل یا لق شدن تسمه مربوط به کمپرسور وخارج شدن از جای خود یکی دلیل های مهم تولید سروصداهای آزاد دهنده است.و از مهمترین علائم خراب شدن کمپرسور کولر می‌شود به صداهای زیاد و غیر متعارف و لرزش و ارتعاش سیستم خنک کننده اشاره کرد.با سفت و محکم کردن پیچ ها و اتصالات می توان این مشکل را برطرف کرد. در برخی مواقع، سروصدای زیاد در اثر خالی شدن گاز مبرد کولر ایجاد می گردد. و با شارژ گاز کولر می‌نوان این مشکل را حل کرد.

2.نشت گاز مبرد

در صورت تخلیه گاز مبرد در کوتاه ترین بازه زمانی (حدود دو هفته) به احتمال زیاد در ساختار سیستم خنک کننده نشتی ایجاد شده است. با تست نشتی زیر نظر مکانیک متخصص می توان این مشکل را رفع کرد.

3.انتشار بوی نامطبوع از کولر

از دیگر علائم و نشانه های خرابی کمپرسور می توان به انتشار بوی بد و نامطبوع اشاره کرد. در بسیاری مواقع این بو بد به علت وجود جلبک ها و تجمع ذرات و گردوغبار بر روی قطعه اواپراتور دستگاه ایجاد می‌شود..

بیشتربخوانید : انواع شوفاژ رادیاتور

دلایل خنک  نکردن کولر ماشین

رانندگی پر گاز (تخته گاز و دور موتور بالا)

یکی از ساده ترین دلایل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز است! بیشتر اتومبیل ها دارای مکانیزمی هستند که هنگام فشردن پدال گاز تا انتها، کولر را قطع می‌کنند.دلیل های بسیاری وجود دارد که راننده ترجیح می‌دهد از دنده‌های سبک‌تر استفاده کنند و این به دلیل شتاب و قدرت کم موتور باعث می‌شود که راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد. و این امر باعث می‌شود کولر در بسیاری از لحظات رانندگی قطع بشود.

تاثیرکولر روی مصرف سوخت خودرو

انرژی کولر از موتور خودرو می‌آید و موتور خودرو از سوخت استفاده می‌کند بنابراین استفاده از کولر مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد. میزان دقیق بالا رفتن مصرف سوخت به مدل و نوع خودروی شما بستگی دارد.اما میزان افزایش مصرف بنزین بسیار اندک است و مصرف سوخت را از  ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.طی بررسی های متعدد متوجه شده‌اند که پایین کشیدن شیشه اتومبیل برای خنک کردن ، باعث ایجاد فشار به خودرو در حین حرکت می‌شود و مصرف سوخت را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

شل بودن تسمه کولر 

شل بودن تسمه کولر یکی از ساده‌ترین دلایل خنک نکردن کولر است . و در زمان چرب کردن تسمه‌ها و خراب بودن تسمه سفت‌کن اتفاق می‌افتد.معمولا این اتفاق بیشتر برای تسمه ها v شکل قدیمی که بصورت دستی تنظیم می شوند، می‌افتد . بدلیل اینکه کمپرسور در زمان اولیه کلاچ کردن بار کمتری تحمل می کند در ابتدای روشن کردن کولر کمپرسور چرخیده و باد خروجی مقداری خنک می‌شود. با گرم شدن رادیاتور و گاز کولر و بالا رفتن فشار، تسمه روی فولی کمپرسور سر خورده و کمپرسور به دور مورد نیاز نمی‌رسد. در این هنگام ممکن است کمپرسور به صورت ادواری برای چند لحظه چرخیده و مجددا متوقف یا کم دور شود.تسمه های شیاری پهن باعث می‌شود این اتفاق به ندرت بیافتد

دلایل مختلف خنک نکردن کولر ماشین

 

خرابی کمپرسور کولر

مایع کن یا کمپرسور مهمترین قطعه سیستم خنک کننده کولر است که مانند قلب کولر عمل می‌کند.به دلیل قطعات زیاد کمپرسور ، این قسمت می‌تواند باعث اشکالات و خرابی های زیادی با علائم مربوط به خود شود.افت فشار و ضعیف شدن یا از کار افتادن اتفاق هایی است که ممکن است برای کمپرسور بی‌افتد
کمپرسورها یک کلاچ مغناطیسی دارند که هنگام روشن کردن کولر بوسیله یک آهنربای الکتریکی قسمت متحرک پولی کولر را به قسمت مرتبط با داخل کمپرسور وصل می‌کند. به کار افتادن کلاچ معمولا صدایی شبیه تق میدهد که این صدا برای رانندگان و تعمیرکاران آشنا است.برخی از کمپرسورها دارای یک سوپاپ هستند که فشار را به تعادل می‌رساند. که شرایط‌های خاص مانند گرفتگی قسمتی از سیستم یا روشن شدن کمپرسور در دور موتور بسیار بالا می‌تواند از لوله ها و کمپرسورها محافظت کند و خراب شدن این سوپاپ می‌تواند باعث از کارافتادگی کمپرسور می‌شود. معمولا سوپاپ های اطمینان بصورت یدکی موجود و قابل تعویض هستند

نحوه تست کمپرسور کولر خودرو

 ابتدا مکان سیستم تهویه مطبوع را در قسمت موتور پیدا کنید و پس از آن چک کنید که آیا مرکز پولی هم به همراه خودِ پولی می چرخد یا نه.

  • یک کلاچ وجود دارد که هنگام کار کردنِ سیستم تهویه مطبوع درگیر می شود. اگر کلاچ درگیر باشد، مرکز پولی نیز به همراه خودِ پولی می چرخد.
  • اگر کلاچ درگیر نمی شود، امکان خرابی کمپرسور کولر وجود دارد و شاید لازم باشد که کمپرسور را تعویض کنید یا ممکن است این مشکل فقط با پر کردنِ گاز کولر برطرف شود.

خرابی سنسور فشار گاز (فشنگی گاز کولر)

یکی از قطعات مهم کولر سنسور فشار گاز است که نام دیگر آن فشنگی کولر است.فشنگی کولر در واقع یک میکرو سوئیچ فشار سنج چند حالته است که در مسیر پر فشار کولر قرار می‌گیرد
هرنوع خرابی سنسور فشار گاز یا فشنگی باعث مشکلات متعددی می‌شود .زمانی که فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر می‌شود فشنگی گاز کولر اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر را نمی دهد و در صورت زیاد شدن فشار، کمپرسور خاموش می‌شود و با کاهش فشار بار دیگر روشن می‌شود.سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمیکند، که در این حالت کولر ماشین در شرایط عادی به خوبی کار می‌کند
اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع می‌شود. اما اگر سنسور فشار گاز به طور کلی خراب شود و کار نکند، کمپرسور هم از کار می افتد و کولر خودرو در هیچ شرایطی کار نخواهد کرد. پس بررسی وضعیت شلنگی از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو محسوب می شود.

خرابی شیر اکسپنشن اواپراتور

یکی از مهم ترین قطعات سیستم خنک کننده شیر اکسپنشن یا تبخیر است.با روشن شدن کولر، گاز سیستم خنک کننده بوسیله کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و مایع می شود ؛ مایع پس از عبور از کندانسور «رادیاتور کولر» تا حدی خنک شده و وارد اکسپنشن میشود .اکسپنشن دارای یک سوراخ نسبتا نازک است که در مدار کولر مانند یک اسپری عمل میکند . مایع پس از عبور از اکسپنشن وارد قسمت کم فشار شده و با جذب حرارت محیط به سرعت تبدیل به گاز میشود.

خرابی ترموستات داخل اتاق

بیشتر اتومبیل ها ترموستات داخل ماشین را دارا هستند .
اتومبیل هایی که سیستم ایرکاندیش اتوماتیک دارند ،یک ترموستات بر روی اواپراتور و یک ترموستات دیگر پشت قسمتی از داشبورد دارند زمانی که اوپراتور یخ می‌زند ، مقدار هوای خروجی به شدت کم شده و باعث گرم شدن باد کولر می‌شود. بخاطر همین ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اپراتور به نزدیک صفر درجه کمپرسور را قطع می‌کند و زمانی که ترموستات خراب می شود، کمپرسور بیش از حد توان کار می‌کند و با یخ زدن اوپراتور ، کمپرسور در فواصل کوتاه قطع و روشن می‌شود و باعث گرم شدن باد کولر نمی‌شود

مشکلات فن کندانسور

کندانسور یا همان رادیاتور کولر  معمولا در جلوی رادیاتور آب اتومبیل قرار دارد. کندانسور ها هنگام روشن بودن کولر ، به وسیله چندین فن که زمان روشن کردن کولر راه می‌افتند خنک می شوند.کار کردن فن کندانسور برای خنک شدن کولر ضروری می‌باشد زیرا در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجود دارد که برای جلوگیری از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله های کولر درهنگام کم یا زیاد بودن بیش از حد فشار گاز کمپرسور را قطع میکند و باعث گرم شدن باد کولر می‌شود.اتومبیل‌هایی که دارای چندین فن هستند، زمانی که یکی از فن ها از کار می‌افتد، کولر در زمان گرمای هوا بعد از گرم شدن موتور باد گرم می دهند
معمولا کولر این اتومبیل ها در ساعات خنک تر روز به خوبی کار میکنند و در هنگام ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال می شوند. یکی از علایم اشکال در فن اتومبیل داغ کردن موتور اتومبیل هنگام روشن بودن کولر در ترافیک و سربالایی است.سلامت باطری نیز تاثیر زیادی در دور و قدرت فن دارد و ضعیف شدن آن میتواند باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور در ترافیک و سربالایی  بشود

دلایل مختلف خنک نکردن کولر ماشین

 

خرابی دریچه های کولر و بخاری

علت سرد و گرم شدن کولر ماشین

زمانی که داشبورد ماشین یا درایو پخش توسط افراد غیر متخصص باز و بسته یا نصب شود مشکل تنظیم نبودن یا خرابی دریچه های کنترل سرما و گرما به وجود می آید.که  باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد و در نتیجه کاهش سرمای کولر در تابستان و همچنین گرمای بخاری در زمستان می شود.
در بعضی از اتومبیل ها دریچه های بخاری بوسیله خلا کار می‌کنند که گرفتگی یا ترک خوردن لوله های خلا باعث اختلال در عملکرد دریچه ها می‌شود.درایور های تنظیم دما می‌توانند مکانیکی یا الکترونیکی باشند .در بیشتر ماشین های امروزی دریچه های کولر بصورت الکترونیکی که بسیار دقیق تر است کنترل می‌شوند.مبیل (مکانیکی یا الکترونیکی) به وسیله‌ی واشر‌های لاستیکی، فوم و ابر آب بندی می‌شوند که این مواد پس از سال‌ها شکل و خواص خود را از دست می‌دهند در نتیجه باعث نشتی هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان می‌شوند.
با نزدیک کردن پشت دست به دریچه کولر در قسمتهای مختلف مخلوط بودن باد گرم و سرد محسوس است.برای رفع اشکال تنظیم نبودن دریچه های کولر و بخاری باید به افراد متخصص مراجعه کنید

کثیف بودن اواپراتور داخل اتاق

عبور دائمی هوا در تمام فصل ها از اپراتور باعث نشستن چندین لایه خاک روی اوپراتور می‌شود. که هم باعث کم شدن خنکی کولر و هم بوی نامطبوع هنگام خاموش شدن کمپرسور می‌شود.به دلیل رطوبت ایجاد شده در محیط خاک آلود، اواپراتور می تواند محل تجمع انواع باکتری،میکروب و قارچ ها باشد که در مواردی ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازدتمیز کردن مستقیم اواپراتور یا همان رادیاتور کولر داخل اتاق اتومبیل به‌دلیل محل قرار گیری آن تا حدودی مشکل است
اگر فیلتر اتاق درون اتاق داخل اتاق قرار گرفته باشد ، می توان فیلتر را خارج کرد و با فشار باد تا حد بسیاز زیادی تمیزش کرد

اما برای تمیز کردن اواپراتور تمام اتومبیل ها یک راه نسبتا ساده وجود دارد
ابتدا کولر اتومبیل را روشن کرده و شدت باد فن را روی کمترین مقدار تنظیم کنید. دریچه ورود هوا الزاما باید روی حالت چرخش داخل اتومبیل باشددر اتومبیل هایی که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند باید بوسیله حالت دستی شرایط فوق را انتخاب نمود. حدود هشت تا ده لیتر آب را درون یک ظرف همانند قابلمه جوش بیاورید و آن را جلوی صندلی شاگرد در زیر داشبورد بگذارید. یک شیشه الکل صنعتی(حدود نیم لیتر) به آب اضافه کنید و اجازه بدهید کولر اتومبیل تا ولرم شدن آب حدود چهل دقیقه روشن بماند.
درهای اتومبیل باید در تمام این زمان بسته باشد. بر خلاف تصورات عام در جا کار کردن کولر هیچ ضرری برای کولر و موتور اتومبیل ندارد. با نگاه به لوله خروجی آب (drain) کولر در زیر اتاق می‌توانید شاهد خروج آب کثیف از محفظه اواپراتور باشید و با قرار دادن ظرف در زیر آن می‌توانید این عمل را تا تمیز و صاف شدن آب خروجی ادامه دهید.

کثیف بودن کنداسور یا رادیاتور کولر

کثیف بودن قطعات خنک ‌کننده یکی از دلایل خنک نکردن کولر اتومبیل است. که رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل و رادیاتور آب قرار دارد، ذرات خاک، حشرات، تکه های گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکه های خارجی رادیاتور کولر می شود. عملکرد قابل قبول کولر اتومبیل و ایجاد سرما داخل اتاق به دفع گرمای رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل بستگی دارد . در حقیقت بیشتر حرارت کندانسور حرارت داخل اتاق اتومبیل است که از طریق اواپراتور به سمت کمپرسور و کندانسور هدایت شده است.
تمیز کردن کندانسور در ابتدای فصل گرما از اختلال در عملکرد جلوگیری می‌کند و مانع بالا رفتن آمپر آب در گرما و سرعن های پایین می‌شود راه های مختلفی برای تمیزی رادیاتور بر اساس میزان جرم و آلودگی وجود دارد

فشار باد

با باد گرفتن از جلو و عقب کندانسور خاک ،جلبکها و ذرات ریز از لابلای شبکه های رادیاتور کولر را تا حد زیادی بیرون می آید.

فشار آب

وقتی از تمیزکردن شبکه‌های رادیاتور زمان زیادی گذشته و خاک با ترکیب باران به گل خشک تبدیل شده است بهترین راه استفاده از فشار آب است. بعد از گرفتن آب مدتی صبر کنید تا گل‌های خشک شده خیس بخورند و بعد از آن محلول پنجاه درصد جرم‌گیر با آب را روی شبکه ها اسپری کنید و پس از ۱۰ دقیقه با فشار آب بشویید.معمولا قسمتهای پایینی کندانسور بسیار کثیف تر از قسمتهای بالایی است

 کم، زیاد یا خالی بودن گاز کولر

نداشتن و یا کمبود گاز کولر یکی از دلایل خنک نکردن کولر اتومبیل است.  کمپرسور گاز مایع درون اوپراتور را تبخیر می‌کند و باعث سرمایش کولر می‌شود.خالی یا کم بودن گاز باعث از کار افتادن کولر و‌ یا کم شدن خنکی آن می‌شود،تاریخ مصرف یا فاسد شدن گاز یه دلیل بی اساس و غیر‌علمی است و تنها دلیل  کم‌ و خالی شدن گاز کولر نشتی در قسمت‌های اتصالات، کندانسور، درایر، اوپراتور و یا کاسه نمد کمپرسور است.

راه تشخیص خالی بودن، کم بودن یا زیاد بودن گاز

  • راه ساده برای تشخیص خالی بودن گاز کولر فشردن یک قسمت لاستیکی لوله کولر است. در صورت خالی بودن گاز لوله با دست فشرده می‌شود اما وجود فشار گاز در سیستم مانع فشرده شدن لوله میشود.
  • علائم کم بودن گاز کولر به مقدار کم بودن آن بستگی دارد. اولین علامت صدای دائمی سسسسسس از داخل اتاق است که بعد از روشن کردن کولر به گوش میرسد. معمولا در صورت کم بودن گاز کولر تفاوت دما بین دریچه ها بوجود می آید. این تفاوت دما با هر مقدار کم بودن گاز و هر دمایی محسوس است و ممکن است یک دریچه سرمای مطبوع و دریچه دیگر سرمای کم داشته باشد.
  • علامت دیگر کم‌ بودن گاز کولر خنک نکردن یا سرمای کم در حالت درجا است . البته طبیعی است که کولر در حالت درجا کمی ضعیف تر عمل می کند اما در صورتی که باد کولر با گاز دادن  در حالت درجا با سرعت بسیار سردتر شد مسلما نشانه کمبود گاز کولر است.

وبسایت و اپلیکیشن کاراجابز؛ با ارایه خدمات تعمیرات ماشین ، کار شما را راحت کرده است. دیگر نیازی نیست که به دنبال تعمیر کار حرفه ای ماشین باشد . بلکه کافی است با ثبت خدمت درخواستی در وبسایت یا اپلیکیشن، منتظر بمانید تا کادر مجرب کاراجابز برای ارایه خدمت در محل حاضر شوند.

 

دانلود اپلیکیشن کارا همین الان تماس بگیرید

 

مقاله های پربازدید سایت کارا :

رایج ترین کد خطاهای پکیج بوتان

| وبلاگ | No Comments
مانند تمامی دستگاه ها، پکیج دیواری بوتان هم برای ادامه کارکرد مناسب، نیاز به سرویس دوره ای دارد. برای جلوگیری از مواجهه با خطا ها و عیب یابی پکیج بوتان…

ویژگی های یک پکیج دیواری خوب چیست؟

| وبلاگ | No Comments
با نزدیک شدن فصل سرما، هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از هوای گرم و مطبوع در خانه و یک دوش آب گرم برای رفع خستگی کارهای روزانه نیست. اولین لازمه چنین شرایطی…

مهم ترین علل روشن نشدن مشعل پکیج که باید بدانید!

| وبلاگ | No Comments
امروزه پکیج‌ها به‌عنوان جایگزینی موثر برای بخاری‌های برقی و گازی در سیستم‌های گرمایشی خانگی استفاده می‌شوند. با این وجود، یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران در استفاده از این…

طریقه راه اندازی پکیج در شروع فصل سرما

| وبلاگ | No Comments
مقدمه: پکیج به دستگاهی گفته می شود که قابلیت تامین آب گرم مصرفی ساختمان را داشته. و در کنار آن به گرم کردن فضای ساختمان نیز می پردازد. پکیج های…