کاشت سبزه عید ، تزیین و مدل سبزه عید 1403

By اسفند 17, 1402وبلاگ

از گذشته‌های دور کاشت سبزه عید در بین ایرانیان مرسوم بوده است. سفره هفت سین از میراث گران‌بهای اجداد ما است، یکی از سین‌های هفت سین سبزه می‌باشد که نماد تولد دوباره زندگی در بهار است. بر این اساس مردم هرساله سبزه می‌کارند یا سیزه می‌خرند تا در سفره هفت سین قرار دهند. اگر شما هم تمایل دارید خودتان سبزه عیدتان را بکارید با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای کاشت سبزه عید

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای تهیه سبزه‌ خانگی ذهن افراد را مشغول می‌کند این است:« چه زمانی باید اقدام کرد به کاشت سبزه عید؟» مدت زمان رشد سبزه عید وابسته به بذر کاشته شده است. از جمله رایج‌ترین بذرها برای کاشت سبزه می‌توانیم به بذر گندم، ارزن، عدس و یونجه اشاره کنیم.

اگر به دنبال آسان‌ترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها هستید، به سراغ بذر ارزن، جو و گندم بروید و اگر می‌خواهید سبزه‌تان قشنگ شود، از دانه‌های ماش و عدس استفاده کنید.

نا گفته نماند؛ اگر از بذرهای سبزی خوردن مثل نعناء، شنبلیله، شاهی و ریحان استفاده کنید علاوه بر اینکه سبزه عید را دارید پس از ایام نوروز هم می‌توانید سبزه‌های خود را نگهدارید و نوش جان کنید! اگر دوست دارید بعد از عید سبزه‌تان به گلدانی جذاب با گل‌های خوش عطر تبدیل شود؛ برای سبزه عید دانه‌ مرکبات را بکارید.

زمان کافی برای خیس شدن بذر تربچه، یونجه، شنبلیله و کنجد تقریبا شش تا هشت ساعت است. مدت زمان جوانه زدن بذرهای ذکر شده حدود 3-6 روز هست. بذر گندم، ارزن، چاودار، تخم آفتاب‌گردان، سویا، عدس، ماش و نخود بین ده تا هجده ساعت زمان لازم دارند تا خیس شوند. توجه داشته باشید که کنجد و دانه آفتاب‌گردان طی مدت زمان یک تا دو روز جوانه می‌زنند.

با توجه به توضیحات بالا حال متوجه شدید که مدت زمان کاشت هر دانه متفاوت هست، در جدول زیر زمانبندی کاشت انواع سبزه عید قرار داده شده است:

 

 

بذرها مدت زمان لازم رشد هر سبزه
بذر گندم ده روز
بذر ماش دوازده روز
بذر عدس پانزده روز
بذر ارزن چهارده روز
بذر شاهی شش روز
بذر لوبیا چشم بلبلی پانزده الی هفد ه روز
بذرخرفه ده روز
بذر یونجه پانزده روز
بذر شنبلیله چهارده روز

 

نحوه سبز کردن انواع سبزه عید

در ادامه این مطلب به صورت مرحله به مرحله، روند و نحوه کاشت برخی از راج‌ترین بذرها را برای سبزه عید آموزش خواهیم داد.

کاشت سبزه عید با بذر عدس

عدس چون هم زیبایی و هم رشد خوبی دارد یکی از بذرهای محبوب و رایج‌ برای کاشت سبزه‌ی عید است. چهارده یا بیست و یک روز قبل از شروع سال جدید( 9 اسفند) به میزان دلخواه عدس داخل یک ظرف بریزید و روی آن‌ها آب بریزید و اجازه دهید عدس‌ها چند روز در دمای اتاق باشند. هر روز عدس‌ها را چک کنید نباید اب عدس‌ها تمام شود، اگر آب عدس‌ها تمام شد به میزان کافی روی آن‌ها آب بریزید. در نظر داشته باشید که عدس ها نباید در آب غوطه‌ور باشند، بلکه باید با اسپری، آب را روی آن‌ها بپاشید تا مرطوب شوند.

بعد از گذشت چند روز یک دستمال پارچه ای بردارید و با اسپری آب، آن را مرطوب کنید و  دستمال مرطوب شده را روی عدس‌ها قرار دهید. بعد ظرف حاوی عدس را نزدیک پنجره که هوا در جریان است، قرار دهید. تا وقتیکه عدس‌ها جوانه بزنند باید به مقدار کافی روی عدس‌ها آب بریزید و آب را مجدد خالی کنید تا عدس‌ها تازه بمانند.

زمانی که عدس‌ها کاملا جوانه زدند،آن‌ها را به ظرفی که برای سبزه عید در نظر دارید منتقل کنید وقتی که بذرها کمی سبز شدند، دستمال پارچه ای را از روی عدس‌ها بردارید. بعد عدس‌ها را مثل قبل آبکشی کرده و با اسپری مرطوب کنید. ظرف سبزه را در جایی قرار بدهید که در معرض نور قرار گیرد. توجه داشته باشید که باید نور به صورت یک‌دست به سبزه‌ها برسد‌ برای تحقق این امر می‌توانید سبزه را بچرخانید.

 

کاشت سبزه عید با بذر مرکبات

برای کاشت بذر مرکبات می‌توانید از بذر لیموشیرین، پرتقال و یا نارنگی استفاده کنید. هسته مرکبات را باید به مدت دو روز خیس کنید، بعد از آن پوست روی هسته‌ها را جدا کنید( در این مرحله دقت داشته باشید که به جوانه بذر آسیبی وارد نکنید). قسمت سبز دانه را داخل آب بگذارید تا خشک نشود. آب اضافی باید از ته  گلدان خارج شود با در نظر گرفتن این نکته اقدام به تهیه گلدان کنید تا نهالتان پوسیده نشود. زمانی که دارید دانه‌ها را می‌کارید دانه‌ها را طوری بکارید که نه خیلی از هم دور باشند و نه خیلی به هم نزدیک باشند. بعد از اینکه دانه‌ها را در گلدان قرار دادید، یک لایه‌ی نازک خاک روی سطح آن‌ها بریزید و با سنگ‌های ریز آن را بپوشانید.

در روز اول و دوم روی سطح دانه‌ها یک نایلون قرار دهید. خاک را با اسپری آبیاری کنید و گلدان را در قسمت آفتاب گیر قرار دهید تا گلدان نور کافی جهت رشد خود را دریافت کند. بعد از گذشت دو سال بذر شما به نهال تبدیل می‌شود.

 

کاشت سبزه عید با بذر گندم

برای کاشت سبزه گندم به مقدار دلخواه بذر گندم در ظرف بریزید. و ظرف را آب کنید و دو روز به گندم‌ها زمان بدهید. در طی این دو روز آب گندم را تعویض کنید تا گندم ها خراب و گندیده نشوند. بعد از دو روز گندم‌ها جوانه‌های ریزی می‌زنند. یک صافی یا آبکش بردارید و درون آن یک پارچه‌ی نخی قرار دهید و آن‌ها را به مدت تقریبا سه روز پشت پنجره خانه‌تان بگذارید تا نور کافی دریافت کنند.

روی پارچه را به طور مرتب با اسپری مرطوب کنید، برای این کار اول پارچه را خیس کنید و بعد روی آن اسپری بزنید. وقتی گندم‌ها رشد کردند و جوانه زدند، جوانه‌ها را به آرامی به ظرفی که برای سبزه انتخاب کرده‌اید، منتقل کنید.  مجددا روی ظرف یک دستمال یا پارچه نم دار قرار دهید و ظرف را در معرض نور خورشید قرار دهید. بعد از سبز شدن تدریجی جوانه ها می‌توانید پارچه را از روی آن‌ها بردارید و اجازه دهید ظرف پشت پنجره بماند تا نور کافی دریافت کند.

 

روش کاشت سبزه عید با بذر ماش

مقدار دلخواه و مورد نیاز از ماش را از شب قبل در آب خیس کنید. روز بعد، آب ظرف را دور بریزید و ماش‌ها را در ظرف مخصوص سبزه بریزید. (روش کاشت ماش تقریبا مشابه روش کاشت گندم است). دقت کنید که قطر لایه‌ی شما بیشتر از سه میلی‌متر نباشد. چون اگر قطر لایه‌ها بیشتر باشد سبزه پرپشت‌تر و اگر قطر لایه کم‌تر باشد سبزه کم پشت تر خواهد شد.

 

دستمال یا پارچه را روی سطح ماش‌ها قرار دهید. و روی دستمال را با اسپری مرطوب کنید. سعی کنید دستمال را دائم مرطوب نگه دارید. این کار را تا زمانی که دانه‌های ماش جوانه بزنند و قدشان حدود یک سانتی متر شود و به رنگ سبز دربیایند ادامه می‌دهیم. و بعد از آن می‌توانیم پارچه را از روی جوانه‌ها برداریم. بعد از این مرحله به مدت سه الی چهار روز جوانه‌های ماش را با اسپری مرطوب نگه می‌داریم. در این مرحله توجه داشته باشید که نباید دانه ها در آب غوطه‌ور باشند. و همچنین دانه‌ها نباید خشک باشند. این کارها را تا وقتی انجام دهید که ارتفاع ماش به اندازه‌ی مد نظرتان برسد.

 

 

سبزه با بذر کنجد

سبزه کنجد تفاوتی ندارد که سیاه باشد یا سفید. نکته حائز اهمیت این است که کنجد باید خام یا بو نداده باشد. کاشت سبزه کنجد هم در خاک و هم بیرون از خاک قابل انجام است در این قسمت کاشت سبزه کنجد در خاک آموزش داده می‌‎شود.

ابتدا باید به مدت دوازده ساعت دانه‌های کنجد را در آب بگذارید تا خیس شوند. بعد از دوازده ساعت دانه ها را از آب بیرون بیاورید و در ظرف یا گلدان مد نظر خودتان مقداری خاک بریزید و دانه‌های کنجد را در آن قرار دهید. خاک باغچه و مقداری خاک برگ برای این روش کاشت بهترین نوع خاک محسوب می‌شوند.

بهتر است ارتفاع خاک برای کاشت کنجد ها 4 الی 8 سانتی‌متر باشد. بعد از اندازه کردن خاک سطح آن را به کمک آب‌پاش آبیاری کنید. و دانه‌ها را بکارید و روی آن‌ها به ارتفاع 1 الی 2 سانتی‌متر خاک بریزید. در انتها دوباره سطح روی خاک را به کمک آب‌پاش مرطوب نگهدارید. خاک سبزه همیشه باید مرطوب باشد اما توجه داشته باشید خیلی خیس نشود. در نهایت گلدان یا ظرف مورد نظرتان را در یک مکان آفتاب گیر قرار دهید.

 

مدل سبزه عید 1403

انتخاب مدل سبزه برای سفره هفت‌سین به سلیقه و علاقه شخصی افراد بستگی دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از مدل‌های ساده و سنتی استفاده کنند. و برخی دیگر به دنبال مدل‌های خاص و خلاقانه هستند. مثل کاشت سبزه روی کوزه، کاشت سبزه سه بعدی، سبزه‌های تزئینی و…

 

سبزه ی بذر شاهی در کوزه

برای کاشت سبزه با این روش ابتدا باید کوزه یا ظرف سفالی مورد نظر را آب کنید. و اجازه دهید 24 ساعت در کوزه بماند تا دیواره‌های کوزه به طور کامل خیس شوند. بذر شاهی را هم به مدت یک شبانه روز باید خیس کنید. تا حالت ژله‌ای پیدا کند. سپس یک جوراب نازک روی کوزه بکشید و بذر شاهی که حالا حالت ژله‌ای پیدا کرده رو به صورت یکدست همه جای جوراب پخش کنید.

حواستان باشد که کوزه همیشه پر از آب باشد. هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‌شود، به همین خاطر باید به طور مرتب در آن آب بریزید. بذرها از طریق آبی که به دیواره‌ کوزه راه پیدا کرده است جوانه می‌زنند و ریشه‌ها به قسمت بیرونی کوزه می‌چسبند. کوزه را در جایی قرار بدید به اندازه کافی نور خورشید را دریافت کند. هر از گاهی کوزه را بچرخانید تا تمام قسمت‌های آن یکدست رشد کنند و در معرض نور قرار گیرند.

 

سبزه ی بذر کنجد بدون خاک

رشد دانه‌های کنجد سیاه سریع‌تر از کنجدهای دانه سفید است. از این رو برای کاشت کنجد بدون خاک می‌توان از کنجدهای سیاه استفاده کرد. دانه‌های کنجد را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. بعد از گذشت 24 ساعت که دانه‌ها را از آب خارج کردید دانه‌های کنجد را روی یک پارچه‌ نخی خیس بریزید و روی دانه‌ها یک پارچه‌ی خیس دیگر قرار دهید. بعد از دو الی چهار روز دانه‌ها جوانه می‌زنند. حواستان باشد که طی این مدت پارچه‌ها نباید خشک شوند، به کمک آب‌پاش پارچه‌ها را مرطوب نگه‌دارید.

 

بعد از این دانه‌ها را به ظرف مدنظر خود منتقل کنید. دانه‌ها را کمی مرطوب کنید و روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید. پس از 2 الی 3 روز پلاستیک را بردارید تا رشد سبزه‌هایتان ادامه پیدا کند. تا زمانی که رشد سبزه‌ها کامل شود توجه کنید که ظرف سبزه در مکان آفتاب‌گیر قرار داده شود و طی این مدت هر روز یا یک روز در میان دانه‌ها را آبپاشی کنید.

سبزه عید و بطری نوشابه

کاشت سبزه روی بطری نوشابه تقریبا مشابه کاشت سبزه روی کوزه می‌باشد. برای این نوع کاشت بهتر است از دانه تخم شربتی استفاده کنیم. ابتدا باید تخم شربتی‌ها را درون آب خیس کنید. سطح بطری را هم با آبپاش خیس کنید تا بتوان پنبه‌ها را دور بطری پیچید. اگر بطری خیس نباشد پنبه به بطری نمی‌چسبد. بعد از چسباندن پنبه به دور بطری آن را کاملا خیس و فشروده می‌کنیم و از دانه‌های تخم شربتی یک لایه یکدست روی تمام سطح بطری پخش می‌کنیم. بعد روی بطری را یک کیسه نایلونی که از دو قسمت سوراخ دارد را طوری روی بطری می‌کشیم که به تخم شربتی‌ها نچسبد. 36 الی 48 ساعت به بطری زمان می‌دهیم تا تخم شربتی‌ها جوانه بزنند، در این مدت روزی دو بار به آن آب می‌دهیم.

بعد از جوانه زدن تخم شربتی‌ها بطری را در هوای معتدل قرار می‌دهیم. و هر روز آبیاری می‌کنیم تا جوانه‌ها کامل رشد کنند و سبزه ما آماده شود.

 

مدل فانتزی سبزه

برای کاشت سبزه در کوزه و یا کاشت سبزه‌های عروسکی بهتر است از دانه‌های لعاب دار که بعد از خیس کردن حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند مثل شاهی، خرفه، خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنید. برای کاشت سبزه فانتزی ابتدا بذر دلخواه را یک بار با آب بشویید و سپس آن را به مدت 4 ساعت در یک ظرف پر از آب خیس کنید.

سطح مورد نظر برای کاشت سبزه عیدتان را با آبپاش خیس کنید. یک لایه پنبه با ضخامت حدودا یک سانتی‌متر روی سطح بگذارید. پنبه را باید طوری روی سطح پهن کنید که کل سطح را در برگیرد. حالا بذرها را روی پنبه قرار دهید و بعد یک پارچه تنظیف تمیز روی آن‌ها بکشید. و سطح را به طور کامل با آبپاش خیس کنید.

یک نایلون یا پلاستیک که در دو طرفش سوراخ ایجاد کرده اید را با فاصله روی سطح بکشید. توجه کنید که نایلون به بذرها و سطح کار نباید بچسبد.

دو روز اول سه مرتبه آبیاری انجام دهید و سبزه را در یکجای ثابت نگه دارید. ( لارم نیست در معرض نور باشد). روز سوم سبزه را جابجا کنید وسبزه را در هوای آزاد قرار دهید. و تا زمانی که سبزه کاملا رشد کند روزی یک بار آبپاشی را انجام دهید.

 

مجموعه بزرگ کاراجابز با ارائه خدمات باغبانی و نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی، درختچه‌های زینتی و امور باغداری، آماده خدمت‌رسانی به پرورش‌دهندگان گل و گیاه است. این سرویس شامل خدمات نگهداری گیاهان و درختان، آبیاری اصولی و سمپاشی، دفع آفات و … است. در این سرویس متخصصان پرورش گل و گیاه کاراجابز ضمن تقویت ریشه گیاهان و درختان با استفاده از روش‌های درمانی موثر تمامی آفات و بیماری‌های گیاهان و درختان شما را درمان می‌کنند و با توجه به نیاز گیاه اقدامات لازم را برای احیاء دوباره گیاهان پژمرده و نیمه‌جان انجام می‌دهند.

وبسایت و اپلیکیشن کاراجابز به شما کمک می‌کند بی‌نیاز به جستجوی مختلف و تماس‌های تلفنی متعدد، با مشخص کردن محل ، روز و ساعت، دریافت خدمات مختلف با قیمت ثابت را تجربه کنید! کاراجابز در تمام مراحل کنار شماست. قیمت خدمات همانیست که در اپلیکیشن می‌بینید و تایید می‌کنید. این قیمت ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد. خبری از انعام و درخواست مبلغ اضافه نیست و تمامی خدمات با دقت و ظرافت تمام انجام خواهد شد.

مقاله های پربازدید سایت کارا :

تمیز کردن کولر آبی در 6 مرحله

| وبلاگ | 6 Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…

4 روش برای رفع زردی وسایل برقی سفید

| وبلاگ | 55 Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…

روش تمیز کردن رینگ ماشین

| وبلاگ | 19 Comments
به دلیل انباشته شدن گرد و غبار، جربی‌ و آلودگی‌ها تمیز کردن تک تک اجزاء خودرو از جمله تمیز کردن رینگ ماشین ضروری است. این کار علاوه بر حفظ بهداشت محیط،…

5 گیاه آپارتمانی مقاوم

| وبلاگ | 2 Comments
با نصب و عضویت در اپلیکیشن کارایاب می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خدمات سفره آرایی، آشپزی در منزل شما، پیشخدمت و پذیرایی در منزل و بیش از ۱۲۰ خدمت دیگر…